Yrityksen arvonmäärityksessä pyritään selvittämään yrityksen perusteltu taloudellinen arvo esimerkiksi myyntitilannetta, fuusiota tai omistajanmuutosta varten. Arvonmääritykseen vaikuttaa yrityksen mennyt, nykyinen sekä tulevaisuuden taloudellinen tilanne.
Arvonmääritystä voidaan käyttää myös strategisena työkaluna. Yrityksen halutessa kasvattaa arvoaan, on omistajien ja johdon tiedettävä arvoon vaikuttavat tekijät ja miten näitä tekijöitä voidaan parantaa.
Tämä auttaa yritystä asettamaan tavoitteita ja mittaamaan edistymistä tai kilpailukykyä markkinoilla.
Yrityksen arvon määrittämiseksi on olemassa useita erilaisia menetelmiä. Yleisimmin käytetään kassavirtaan, markkina-arvoon tai substanssiarvoon perustuvia menetelmiä.
Jokainen näistä lähestyy yrityksen arvoa hieman eri kulmista ja sopivan menetelmän valinta riippuu esimerkiksi yrityksen toimialasta, koosta ja liiketoimintamallista.
Kassavirta-analyysi (tuottoarvomenetelmä) perustuu yrityksen tulevaisuuden kassavirtojen arviointiin. Tässä menetelmässä lasketaan diskontattujen kassavirtojen (DCF, Discounted Cash Flow) nykyarvo.
Kassavirta-analyysin etuna on se, että se huomioi yrityksen tulevaisuuden potentiaalin. Heikkoutena on kuitenkin se, että menetelmä on herkkä ennusteiden ja diskonttokoron muutoksille, mikä voi aiheuttaa epävarmuutta arvonmäärityksen tuloksiin.
Kassavirta-analyysi on rahoitusteoriassa yleisimmin käytetty arvonmääritysmalli ja se soveltuu etenkin listaamattomien yritysten arvonmääritykseen.
Markkina-arvomenetelmässä yritystä verrataan saman toimialan yritysten markkina-arvoihin. Tässä menetelmässä etsitään vertailukelpoisia yrityksiä, joiden arvostustasot auttavat määrittämään kohdeyrityksen arvon.
Vertailukohteena voidaan käyttää esimerkiksi samalla toimialalla toteutuneiden yrityskauppojen arvoa tai listattujen yrityksen hintatietoihin perustuvia arvoja.
Markkina-arvoihin perustuva menetelmä on yksinkertainen ja helppo toteuttaa, mikäli sopivia markkinatietoja on saatavilla. Mikäli sopivia vertailukohteita ei löydy, menetelmän tulokset eivät ole välttämättä luotettavia.
Myöskään yrityksen ominaispiirteet eivät välttämättä tule tässä menetelmässä huomioiduiksi.
Yleisesti käytettyjä vertailukertoimia erityisesti listaamattomien yritysten kohdalla ovat:
- EV/EBITDA (Yrityksen arvo/käyttökate)
- EV/EBIT (Yrityksen arvo/liikevoitto)
- EV/Sales (Yrityksen arvo/liikevaihto)
Substanssiarvomenetelmä perustuu yrityksen omaisuuden, kuten koneiden, kiinteistöjen ja rahavarojen arvoon. Menetelmä perustuu yrityksen oman pääoman arvon määrittämiseen taseen pohjalta.
Tämä menetelmä on käytännöllinen yrityksille, joiden taseessa on paljon omaisuutta, kuten teollisuusyritykset tai kiinteistösijoitusyhtiöt.
Menetelmää käytetään harvoin yksinään toimintaa jatkavan yrityksen arvonmäärityksessä, sillä se ei huomioi yrityksen tulevaisuuden ansaintapotentiaalia tai aineettoman pääoman arvoa. Menetelmä onkin käyttökelpoinen erityisesti toimintaansa lopettavan yrityksen arvonmäärityksessä.
Yrityksen arvonmääritys ei ole yksiselitteistä analysointia, vaan siihen liittyy aina tiettyä epävarmuutta. Tulevien kassavirtojen ennusteet ovat herkkiä ulkoisille ja sisäisille tekijöille. Yleisen markkinatilanteen, taloudellisen toimintaympäristön sekä yrityksen sisäisen toimintaympäristön muutokset voivat vaikuttaa merkittävästi jo tehtyihin ennusteisiin.
Yksittäiseen arvonmäärityksen menetelmään liittyvää epävarmuutta voidaan vähentää käyttämällä useita arvonmääritysmenetelmiä rinnakkain, jolloin saadaan kokonaisvaltaisempi kuva yrityksen arvosta.
Käypä arvo on arvio hinnasta, jolla omaisuuserä vaihtaisi omistajaa halukkaiden ostajien ja myyjien välillä kilpailullisissa olosuhteissa. Käyvän arvon määrittämisessä huomioidaan:
Käypä arvo on tärkeä käsite sijoittajille ja sidosryhmille, sillä se pyrkii heijastamaan omaisuuserän todellista taloudellista arvoa markkinoilla.
Liikevaihto ei yksinään määritä yrityksen arvoa, vaikka se onkin tärkeä mittari. Liikevaihto kertoo yrityksen toiminnan laajuudesta ja kyvystä generoida myyntiä, mutta se ei ota huomioon kannattavuutta, velkaantuneisuutta tai muita arvoon vaikuttavia tekijöitä.
Esimerkki: Kaksi yritystä voivat molemmat saavuttaa 10 miljoonan euron liikevaihdon, mutta toinen tekee 2 miljoonan euron voiton, kun taas toinen toimii tappiolla. Näiden yritysten arvot ovat todennäköisesti hyvin erilaiset huolimatta samasta liikevaihdosta.
Liikevaihto on yksi tekijä yrityksen arvon määrittämisessä, mutta kokonaisvaltainen arviointi vaatii muidenkin taloudellisten mittareiden ja laadullisten tekijöiden huomioimista.
Jos harkitset yrityksen myyntiä ja jokin yrityksen arvoon liittyvä kysymys askarruttaa sinua, ole meihin yhteydessä! Me Hedman Partnersilla olemme erikoistuneet liikejuridiikan ja yritysmaailman koukeroihin.
Voit olla yhteydessä myös lomakkeen kautta!